Kamerfonteinen

De 3 grote voordelen van een Order Management Systeem (OMS)

Geplaatst op

Voor veel organisaties fungeert het magazijn als het hart van het bedrijf. Iedere dag zorgt het immers voor een soepele doortocht van mensen, informatie en goederen. Goede samenwerking en duidelijke communicatie zorgt ervoor dat alle processen soepel verlopen. Echter, anno 2023, kan zelfs het best lopende magazijn niet langer om technologie heen.

Zonder goed functionerende technologische ondersteuning in de vorm van bedrijfssoftware, is de kans groot dat u niet het meeste uit de potentie van uw magazijn haalt. En laat dat nu precies zijn, waarbij een Order Management Systeem (OMS) ondersteuning kan bieden. Wij zetten de drie grootste voordelen van een OMS voor u op een rij, maar eerst: wat is het precies?

Wat is een Order Management Systeem?

Het accepteren, verwerken en verzenden van orders is een tijdrovende taak. Een OMS stelt u in staat om deze orders digitaal en automatisch te behandelen. Het zorgt ervoor dat het volledige orderproces gestroomlijnd verloopt: van de bestelling en verzending, tot aan de factuur.

Het OMS is doorgaans onderdeel van de overkoepelende ERP-omgeving. Door het Order Management Systeem te combineren met het ERP, zorgt u ervoor dat alle data eenvoudig terug te vinden is. Hierdoor zijn minder menselijke handelingen vereist, waardoor de kans op fouten afneemt. Daarnaast scheelt het uiteraard ook veel tijd en geld.

Ieder Order Management Systeem ziet er anders uit, maar doorgaans dekt het in ieder geval de volgende drie aspecten van het orderproces:

#1 – Realtime inzichten

De combinatie met het ERP-systeem zorgt ervoor dat alle data op een centrale plaats wordt opgeslagen. Hierdoor heeft u te allen tijde toegang tot de meest recente gegevens. Ook bent u hierdoor in staat om te kijken naar trends en resultaten uit het verleden en de voorspellingen van de toekomst, zodat u uw bedrijfsvoering hierop af kan stellen.

Gerelateerd: “Warehouse Management-software voor het MKB

#2 – Klant- en bestelportaal

Vaak omvat het OMS een omgeving waarin uw klant toegang heeft tot een eigen portaal waarin u informatie met hen kan delen en zij gegevens als facturen in kunnen zien. Het bestelportaal, dat zich richt op uw leveranciers, is een omgeving waarin u een aanvraag voor een bepaald product in kan dienen. Leveranciers die zijn gekoppeld aan uw portaal zijn vervolgens in staat om u van een passende aanbieding te voorzien.

Zeker op de langere termijn zijn het OMS en beide portalen dus in staat om u tijd, geld en moeite te besparen.

#3 – Backorders voorkomen/verminderen

Backorders zijn voor ieder magazijn doorgaans één van de grootste uitdagingen. Ze ontstaan wanneer gevraagde producten niet of onvoldoende op voorraad zijn. Als het dan vervolgens ook nog eens blijkt dat ze op dat moment niet bijbesteld kunnen worden, ontstaat er een situatie waarin u uw klant niet kan bedienen. Dit kost veel tijd en geld.

Het OMS kan ondersteunen in het controleren en beheren van de actuele voorraadstatus. Backorders zijn vanwege externe omstandigheden nooit volledig te voorkomen, maar dankzij het OMS bent u wel in staat om de kans hierop te verkleinen.

Meer over het OMS: “Wat is een Order Management Systeem (OMS)?

Gerelateerde berichten

Over ons

Ontdek de wereld van kamerfonteinen en hoe ze je woning een supermooie look kunnen geven. Daarnaast lees je nog veel meer over woondesign. Laat je inspireren!

Contactgegevens

Via info @ kamerfonteinen.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden