Geplaatst op
Efficiëntie is cruciaal voor elk bedrijf om de alledaagse activiteiten zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. Niet alleen om de klant optimaal te bedienen, maar ook om waardevolle middelen te besparen, vooral op de lange termijn. Deze aspecten kunnen het verschil maken tussen succes en stagnatie.
Dit artikel belicht de voordelen van een CPQ-systeem, een softwareapplicatie die het dagelijkse werk voor veel bedrijven aanzienlijk kan verbeteren, iets dat de klant uiteindelijk ook alleen maar ten goede zal komen.
Wat is CPQ?
CPQ staat voor drie essentiële taken en processen in het verkoopdomein:
Configure: het samenstellen van het product op basis van de wensen en eisen van de klant.
Price: het bepalen van de prijs van het product.
Quote: het opstellen van de offerte.
De voordelen van geschikte CPQ-software
CPQ-software is vooral waardevol voor bedrijven die sterk gepersonaliseerde producten aanbieden, vooral als deze producten in verschillende hoeveelheden worden verkocht. Het wordt vaak ingezet in de discrete productiesector. Hier komt het namelijk vaak voor dat de offertes totaal niet op elkaar lijken, en men dus bijvoorbeeld geen template heeft voor de meest voorkomende bestellingen.
Het grootste voordeel van een CPQ-oplossing is dat het verkopers ontlast van een tijdrovende taak: het configureren, prijzen en opstellen van een passende offerte. Deze waardevolle tijd kan dan worden besteed aan iets veel belangrijkers: persoonlijk contact met de klant.
Bovendien vermindert CPQ-software niet alleen de benodigde middelen, maar verkleint het ook de kans op fouten bij het opstellen van een offerte, wat de klanttevredenheid positief zal beïnvloeden.
Interactie met het CRM-systeem
Belangrijk om te vermelden is dat CPQ-systemen meestal geen op zichzelf staande oplossingen zijn, maar eerder deel uitmaken van de verkoopmodule van het CRM-systeem. Customer Relationship Management (CRM) software digitaliseert alle klantrelatieprocessen en verbindt zo alle bedrijfsafdelingen met klantcontact (verkoop, marketing en klantenservice).
Beide systemen, met name de CPQ-module, halen optimaal voordeel uit de integratie met het CRM-systeem. Dit zorgt voor een naadloze uitwisseling van informatie tussen beide systemen, waardoor alle gegevens up-to-date blijven en voor alle medewerkers toegankelijk zijn. Zo kunnen zij klanten niet alleen sneller, maar ook persoonlijker van dienst zijn. En écht goede klantenservice is gebaseerd op waardevolle inzichten in het doen en laten van de klant.
Het juiste systeem
Als u op zoek bent naar een CRM-systeem en overweegt om dit te combineren met een CPQ-module, is het belangrijk om dit in een vroeg stadium met potentiële leveranciers te bespreken. Bedrijven die al een CRM-oplossing gebruiken, kunnen hun leverancier raadplegen om te zien of integratie met de CPQ-module mogelijk is.
Bent u benieuwd welke leverancier u eventueel kan helpen met de implementatie van een CRM-systeem? Klik dan hier en vul het formulier op onze leverancier-onafhankelijke vergelijkingspagina in, en dan brengen wij u in contact met geïnteresseerde softwareleveranciers!